نظرهای خانمان برانداز

کوته مقاله

عنوان : نظرهای خانمان برانداز

نویسنده محمد زارع

نظر دادن بدون دانش مناسب و کافی ، در اموری که نیاز به دانش ویژه و تخصصی دارد در هر جامعه ای و با هر اعتقادی منفور و به دور از عقلانیت است. مدتی ست که هر کس در عالم اسلام داعیه ای بهم زده و نظری را ابراز میدارد .

قطعا این واژه را بسیار شنیده ایم : « به نظر من …» و به دنبال این واژگان آنچه که تمایلات نفسانی ماست بیان میگردد. مانند :  «به نظر من نماز نخوان ، همین که دروغ نگویی کافیست.» «به نظر من روزه نگیر ، همین که مال مردم نخوری خوبی» و امثالهم .

با توجه به رشد روز افزون صاحب نظران بی علم در عالم دین و مذهب و همچنین ترویج و گسترش جملاتی مانند آنچه پبشتر نقل شد موجب می شود که مذهب و دین رفته رفته اعمال دینی کنار گذاشته شود . اما سوال این جاست ، آیا این رفتار مورد پذیرش اهل بیت علیهم السلام هست یا خیر ؟

به این حدیث دقت بفرمایید :

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: إنَّ شِیعَتَنا مَن شَیَّعَنا وَاتَّبَعَ آثارَنا وَ اقتَدى بِأعمالِنا؛ شیعه ما کسى است که از ما پیروى کند و پا جاى پاى ما بگذارد و به کردار ما اقتدا کند. (بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۴)

با توجه به حدیث فوق آنچه مهم به نظر می رسد نظر ما نیست بلکه عمل به دستورات و اوامر و نواهی است که معصومین برای ما در نظر گرفته اند و دستور آن را صادر فرموده اند . همچنین از متن حدیث دریافته می شود که این پیروی محض از اهل بیت شامل گذشت زمان و یا مکان خاص نیست .

لذا بهترست به جای آن که بگوییم «به نظر من» جستجو کرده و نظر اهل بیت را یافته و مو به مو عمل نماییم . برای این امر و نیل به این هدف می بایست با حدیث که کلام معصوم است انس داشت و در تمامی مراحل و لحظات زندگی به آن عمل نمود .

دربارۀ محمد

به این صفحه نیز بنگرید

دختری در شام ۲

نویسنده : محمد در۱۵/۰۶/۰۶.«کوته مقاله» عنوان : دختری در شام بخش : دوم در شماره …

یک نظر

  1. I have been using lots of exviesnpe paid premium themes before but wow, this theme rocks. atahualpa is by far one of the best. Thanks a lot for this theme.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.