Home => تألیفات => کوته مقاله => دختری در شام
52

دختری در شام

«کوته مقاله»52

عنوان : دختری در شام

بخش نخست

با توجه به نزدیک بودن میلاد باب الحوائجی که تنها سه یا پنج سال زیست و پس از شهادتش دنیایی را سوگوار کرد ، بر آن شدم تا مطالبی چند پیرامون حضرت رقیه بنت الحسین را به صورت کوته مقاله مطرح نمایم. امید که مقبول حضرات قرار گیرد.

اصل وجود دختری سه یا چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است و ما نیز بدون هیچ شکی در آن ، وجود این بزرگ بانوی کوچک را اقرار داریم. در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.(۱)

در میان منابع مختلف در مورد نام او، که آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و… اختلاف است. هر یک از تاریخ نویسان و مقاتل نویسان سخنی گفته اند .

در پاره ای از کتب شیعی و مصادر مورد وثوق دو خطاب از امام حسین علیه السلام در کربلا آمده است که یکی از دختران حرم خود را با نام رقیه صدا زده است.

الف- “یا اختاه یا ام کلثوم، و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب، …”.(۲)

ب- “ثم نادی: یا ام کلثوم و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام”.(۳)

اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین علیه السلام ذکر کرده‌اند اما علامه ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری، سه دختر به نامهای سکینه فاطمه و زینب علیهن السلام را برای آن حضرت برشمرده‌اند.

در میان محدثان قدیم تنها علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه که آن را در سال۶۸۷ه ق تألیف کرده است به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین علیه السلام شش پسر و چهار دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب سکینه و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد.

احتمال دارد که چهارمین دختر همان حضرت رقیه سلام الله علیها بوده است.

علامه حائری در کتاب معالی السبطین می‌نویسد: بعضی مانند محمد بن طلحه شافعی و برخی دیگر از علمای اهل عامه و شیعه می‌نویسند : امام حسین علیه السلام دارای ده فرزند، شش پسر، و چهار دختر بوده است.

سپس می‌نویسد: دختران او عبارتند از: سکینه، فاطمه صغری، فاطمه کبری و رقیه علیهن السلام.

آنگاه در ادامه می‌افزاید: رقیه پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات کرد. مادرش “شاه زنان“ دختر یزجرد بود.(۴)

باید دانست که گاهی بعضی از دختران دو نام داشتند مثلاً طبق قرائتی به احتمال قوی همین حضرت رقیه (س) را فاطمه صغری می‌خواندند و شاید همین موضوع باعث غفلت از نام اصلی او شده است.

پی نوشت :

(۱)کامل بهائی، ج ۲، ص ۱۷۹

(۲) اللهوف، سید بن طاووس ص ۱۴۰ و ۱۴۱

(۳)مقتل ابن مخنف، ص ۱۳۱

(۴)سرگذشت جانسوز حضرت رقیه (س) ص ۹ به نقل از معالی السبطین، ج ۲، ص ۲۱۴

◀بازنشر کوته مقاله ها با ذکر نام نویسنده و منبع بلامانع است. از اینکه ما را در امر ترویج فرهنگ اهل بیت یاری می نمایید ، سپاسگزاریم.

دربارۀ محمد زارع عبدالزهرایی

محمد زارع عبدالزهرایی، متولد 1362 تهران . در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. از همان آغازین روزهای کودکی با اعتقادات شیعی پرورش داده و بالید. تحصیلات ابتدایی را با نهایت موفقیت پشت سر گذارد و در سال پنجم ابتدایی داستانی کوتاه و کودکانه با عنوان کلید طلایی نوشت که مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. در دوران راهنمایی و دبیرستان نیز بسیاری از مطالب گذشتگان را مطالعه کرد و به نوشتن البته برای خود ادامه داد. وی دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک به پایان برد اما علایق او ، مسیری دیگر برایش در نظر گرفتند. پیش از ورود به دانشگاه به مدارس علمیه ( حوزه علمیه) وارد شد و مقدمات و سطح یک را گذراند.همزمان با حوزه در دانشگاه نیز به تحصیل در رشته ادبیات فارسی مشغول شد. پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه ، باردیگر به تحصیلات حوزوی خود مشغول شد اما به صورت آزاد. ایشان در زمان کوتاهی بیش از صد و هفده مقالعه با ساختار علمی تألیف نمود. همچنین کتبی چون تاریخ اسلام از منظر قرآن و نهج البلاغه، تحقیقی بر منتهی الآمال شیخ عباس قمی ، بر بال روزگار و... را تألیف نمود. از جمله فعالیت های وی نگارش داستان کوتاه در حوزه های مختلف اجتماعی و دینی ست که از آن جمله می توان به نامه ناتمام ، در سایه آرامش، یک بیابان دلدادگی اشاره نمود. همچنین در حوزه شعر نیز اشعاری مذهبی در قالب های مختلف از جمله غدیری و ... سروده اند . در موسسات مختلفی چون امام صادق علیه السلام ، نورفاطمه علیها السلام و ...فعالیت علمی داشته اند. مدتی در مدارس شهر تهران در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به تدریس و پرورش ذهن های نوجوانان مرز و بوم مشغول بودند که از نظر خودشان بهترین زمان عمرشان است. منابر و سخنرانی های ایشان نیز به عنوان مجالسی که کلامها تمام مستدل و مستند به اقوال تاریخی است همراهان بسیاری را به ایشان جذب نموده است. همینک ایشان به عنوان محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام ، نویسنده شناخته می شوند.

به این صفحه نیز بنگرید

emem ali

برای غدیر چه کرده ایم؟

نویسنده : محمد زارع عبدالزهرایی در۹۵/۰۶/۰۳.مجموعه فرهنگی مذهبی غدیریون تصمیم دارد جهت ترویج حقانیت اهل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *