آخر الزمان و خانواده

«کوته مقاله»kotah maghaleh

عنوان : آخر الزمان و خانواده

نویسنده : محمد زارع

بخش نخست

در منابع حدیثی بارها و بارها با احادیث مختلفی پیرامون وضعیت خانواده در هنگامه آخر الزمان مواجهه شده ایم . این احادیث و روایات که اکنون می توان به راحتی مطابقت آنها را با زندگی انسانی مشاهده کرد ، اگر به موقع مورد توجه قرار می گرفت می توانست بسیاری را از منجلاب برهاند . تلاش داریم در چند قسمت به گونه ای مختصر به بررسی روایات بپردازیم تا از این رهگذر خانواده ای مستحکم داشته باشیم.

از مهم‌ترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان که در روایات معصومین علیهم السلام دیدهن می شود، ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانواده‌هاست. از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزّمان بنیاد خانوده‌ها به شدّت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنه‌ها و آفت‌های فراگیر این دوران، در یک یک خانه‌های شرق و غرب عالم نفوذ خواهد کرد و تمامی افراد جامعه را با خود درگیر خواهد نمود.

در پاره ای از روایات پیرامون وضعیت ارتباط بین اعضای خانواده آمده است :

“در آخرالزّمان، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی اند و عاقّ والدین شدن رواج یافته است.(۱)

همچنین در پاره ای از احادیث به شکسته شدن حرمت والدین اشاره شده است : حرمت پدران و مادران سبک شمرده می‌شود.(۲)

این دو اشاره اکنون به وضوح در جامعه دیده می شود و متأسفانه هر روز بیشتر از قبل این مشکل نمود می یابد.

گاه در روایات خوانده ایم فرزند به پدرش تهمت می‌زند، پدر و مادرش را نفرین می‌کند و از مرگ آنها مسرور می‌شود.(۳) فرزندی که تمام وجودش برگرفته و حاصل محبتی بین مادر و پدر است و از وجود آنان پدید آمده است ، آنچنان در آخر الزمان تحت تعالیم ناشایست قرار می گیرد که به جای ناراحتی از درگذشت عزیزانش ، شادی می کند.

پر واضح است که فرزندانی که چنین نسبت به مادر و پدر بی علاقگی از خود بروز می دهند نیز نسبت به دیگر اقشار جامعه احساسی نداشته باشند . لذا ست که کلام معصومین اشاره کرده است که در آن هنگام، طلاق و جدایی در خانواده‌ها بسیار خواهد شد.(۴)

در آن زمان، فتنه ها چونان پاره‌های شب تاریک، شما را فرا می‌گیرد و هیچ خانه‌ای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمی‌ماند؛ مگر اینکه فتنه‌ها در آن داخل می‌شوند.”(۵)

پس با توجه به این پنج روایت که تا بدینجا از پیش نظر شما خواننده گرامی گذشت ، در می یابیم که در آخر الزمان بیش از هر زمان دیگری بنیان خانواده ها سست خواهد شد و این مشکل برطرف نخواهد شد مگر آنکه خانواده ها برای زندگی از سیره معصومین علیهم السلام تبعیت نمایند.

 

پی نوشت:

۱- اصول کافی ، ج ۸،ص۴۱.

۲- همان.

۳- بحار الانوار ، ج ۵۲، ص۲۵۹.

۴- الزام الناصب ، ص ۱۸۲؛ منتخب الأثر ، ص ۴۳۳.

۵- الملاحم و الفتن ، ص ۳۸

دربارۀ محمد

به این صفحه نیز بنگرید

زنانی که از حضرت زهرا سلام الله علیها احادیث نقل کرده اند

نویسنده : محمد در۱۶/۱۲/۰۴. مقدمه «حدیث»، در اصطلاح، به معنای قول، فعل و تقریر معصوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.